Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.01.2013 21:38 - НЕ-АКТИВЕН ВНУК
Автор: stefansavov Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1320 Коментари: 0 Гласове:
0



НЕ-АКТИВЕН ВНУК

 

Някога, преди „девети септември“, братовчедът на баба ми - „Бай“ Върбан „излиза в гората“ в състава на Преславската партизанска чета1. Това става през 1942 или 1943 г. През есента на последната година правителството предприема повсеместна акция срещу партизаните – с т. н. „ловни дружини“. Не става дума за участие на ловно-рибарските дружинки (ловците, без риболовците) в борбата с „шумкарите“, а за формиране на специални чети2 за лов на партизани. Някъде по това време ген. Д. Савов3 обявява награда от 50 000 лв. За партизанска глава, за по-видните „комуняги“ - до 200 000 лв. Става дума наистина само за главата – отрязана човешка глава, надлежно представена. „Ловците“, обаче не горят от голям ентусиазъм да се пъхат в гората при „мечката“, а предпочитат да ловят ятаците на партизаните; да си герой в село е по-лесно. Пък и в центъра на селото има мегдан, където е удобно да се сложи отрязаната глава на земята и дружинката да си направи фотография за спомен; е, ако пък главите са две – три, още по-добре.

Та по някое време тогава Бай Върбан намерил баба ми, докато копае лозето на „Белия бряг“, и с две думи се разбрали. Започнала баба ми честичко да носи храна на лозето. А то – Белия бряг – ей го на, на десетина километра от града. Е, надява се кошницата с храна на мотиката, мотиката, на рамо и – по шосето, през дола, пак по шосето, покрай манастира, по моста, по черния път, по пътеката и – ето ти го лозето.

(Често бях любопитен, когато през лятото ходех да помагам „на къра“: Откъде идваха? Ами как ги викаше? Ами никой ли не видя?)

Така вървяли нещата, но „след девети“ Бай Върбан станал Председател на Градския, на Околийския съвет и т. н. Също бил и Председател на местното сдружение на Активните борци против фашизма и капитализма. Често подхвърлял на баба ми: „Абе ела при нас!“. Жената все се „измъквала“. Но един ден Бай Върбан специално отишъл на разговор при нея. Седнали, той обяснил, какво означава да си АБФК (макар и трета или четвърта категория – ятаци), припомнил й какво е правила за него и другарите му, описал и привилегиите, полагащи се с красивата значка, посъветвал я да „мисли за доброто на децата си“.

Баба ми слушала, слушала и накрая му казала:

- Върбане, да са ма"аш от гла"а ми с т"ойте глупости! Я пий ино вину и рахатясай!

Та така, баба ми не станала „активен борец“. Не помислила за децата си. Ами аз, какво да кажа! „Сбогом „буква "Ж"“, няма привилегировано приемане в гимназия, в техникум, в институт или в Университета (той тогава беше един-единствен). И затова в един есенен ден на 1971 г., край „Стената на плача“ като малоумен неграмотник, запъвайки се и започвайки отначало четях и препрочитах списъка на приетите в Университета (за специалността, за която кандидатствах, бяха обявени само 20 места); четях една страница параграфи и имена, втора страница параграфи и имена, трета ... „Буква "Ж"“, „Буква "Ж"“, „Буква "Ж"“, ... Абе, няма ли други букви в тая азбука?

Ама и аз съм инат, та го подметнах този безкраен списък, та – до края. Знаех си, че и дипломата ми, и оценките от кандидатстудентските изпити бяха „Отличен“. И там, накрая бях възнаграден: „№ 121. На общо основание: ...“ (моето име!). Приет! Добре, сто двайсет и първи от двайсет4! Както се казва: „По-добре последен в списъка, отколкото първи извън университета“5. Приет!

Та и до днес не знам, да се сърдя ли на баба си (светла й памет), че не ме е направила „активен“ внук, или – не.

Все пак си мисля: Мъдра е била.

1През септември на 1943 г. Прерастнала в Шуменско-Преславски партизански отряд „Август Попов“.

2Обиновено водени от полицейски, жандармерийски или армейски офицери.

3Баща на „Бащата на българската демокрация“ (след 10-тоноемврийския преврат) – Стефан Д. Савов; както гласи паметната плоча в негова чест.

4В списъка (по успех) на завършилите имената бяха подредени в обратен ред.

5Римска кандидатстудентска поговорка.

 



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: stefansavov
Категория: Други
Прочетен: 79340
Постинги: 22
Коментари: 11
Гласове: 24
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031