Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.05.2013 21:49 - ЗОЛГЕР
Автор: stefansavov Категория: Други   
Прочетен: 3549 Коментари: 0 Гласове:
1



 ЗОЛГЕР

 

 

На паметта на двама големи философи: Карл Вихелм Фердинанд Золгер и Анатолий Станиславович Канарский (проф., един от основателите на Киевската философска и естетическа школи).

 

С. Д. Савов

 

 

 

image

Карл Вилхелм Фердинанд Золгер1 (Karl Wilhelm Ferdinand Solger; 28. 11. 1780 in Schwedt a. O., Uckermark -25. 10. 1819, Berlin)2

 

Един почти непознат (малко известен, дори и на специалистите) немски философ. Золгер става един от основните автори на немския романтизъм3; но – на философския, незаслужено затъмнен от литературния. Мислителят, който повлия на Г. В. Ф. Хегел повече, отколкото това стори Им. Кант. Сам Хегел4 е единственият5, който схваща дълбоко-диалектическия характер на философията на Золгер6.

Ако трябва „с две думи“ да се предаде философското учение на Золгер, изразяващо същността на немския философски романтизъм: Истината е кристалночиста и сияеща, но в този си вид тя съществува само в небето на чистата теория; ако реши да се осъществи тук, на Земята, тя бива принизена, опорочена и стъпкана в калта [Erwin].

Такава е, според Золгер, диалектиката на идеята и действителността, проявяваща се като „позитивна“ - действителността осъществява идеята (в нейния „чист“ вид), и „негативна7 - идеята се „разтваря“ (онечиства) в действителността. В тази светлина той разглежда и основните естетически категории: прекрасното (битието като8 въплъщаване на идеята в действителността), възвишеното (преходът на идеята в действителност9), трагичното (гибелта и нищожността на земното10) и комичното („добродушен“ смях и „благожелателна ирония“ над земното и човешкото)11. В тази система на основните естетически категории12 е скрита и интелектуалната (и – морална)13 критика на действителността.

Именно вурху основата на учението на Золгер за „гибелта на идеята“ в действителността възниква и въпросът: защо е необходимо тя (идеята) да се свързва с нечистия земен свят. Отговорът на философа е несъвсем обективноидеалистически „правоверен“ - защото идеята сама по себе си, колкото и да е съвършена, е безплодна; тя трябва да „слезе на земята“, за да намери истинското си битие.

И още, Золгер поставя по новому основите и на модерното европейско учение за иронията - „романтическата ирония“14 (много повече и в много по-чист вид, отколкото Кант – у последния това са само скрити намеци, по-скоро гносеологически и по-малко – естетически, които трябва да бъдат извадени налице): В днешното време на всеобща поквара, да се трактуват моралът и истината в професорски-скучна форма, е смешно и нелепо. Затова, единствената форма на търсене и проповядване на тези ценности остава иронията [Erwin]. Освен „Иронията“, във времето на морална поквара и господство на материалния (финансов) интерес, според Золгер, единствените други форми на казване на истината са „Символът“ и „Алегорията“.

Процесът на пресътворяване на идеята в действителността преминава у Золгер през четирите фази: Фантазия („вътрешното действие на идеята в духа на художника“), Символа (идеята – или загатването за нея – в непосредствената действителност, „сивото ежедневие“), Алегорията (действителността – единствения актуален начин на съществуване – на идеята в този свят) и Иронията (нагласата на художника да предполага действителността и човека като нищожни в сравнение с идеята).

Неслучайно, основното съчинение на Золгер, „Erwin. Vier Gesprдche15 ьber das Schцne und das Kunst16 (определяно като „мистично и неудобно [sic?!] за разбиране“ (B., 1815.; “Диалозите“ са написани между 1811. и 1815. г.), и днес все още може да се прочете само на немски и руски17 (останал незабелязан превод от 70-те години на миналия век)18. Даже и скрупульозните немски изследователи го сочат като известен19 „филолог“20 и, едва след това - „философ (представител) на немския идеализъм“21. Днес върху цялостното творчество на К. В. Ф. Золгер (и пак с акцент върху филологията) съществува достатъчно добра библиография.

 

* * *

 

Съчинения на К. В. Ф. Золгер:

 

    * Solger K. W. F. Briefwechsel mit Tieck. Maleske 1932, New York.

    * Solger K. W. F. Erwin. Vier Gesprдche ьber das Schцne und die Kunst. Berlin 1815, 2 Bde.; 1907 Neuauflage; kommentierter Reprint in 1 Bd. von W. Henckmann 1970.

    * Solger K. W. F. Nachgelassene Schriften und Briefwechsel, herausgegeben von Ludwig Tieck und Friedrich von Raumer. Bd 1—2, Lpz., 1826. (Band I online).

    * Solger K. W. F. Philosophische Gesprдche. Berlin 1817.

    * Solger K. W. F. Rezension der Vorlesungen A.W. Schlegels zur dramatischen Kunst und Literatur in den Wiener Jahrbьchern (Reprint durch W. Henckmann zusammen mit dem “Erwin”, 1970).

    * Solger K. W. F. The complete correspondence, N. Y. — B., 1933.

    * Solger K. W. F. Ьbersetzungen des Sophokles. Berlin 1808, 2 Bde.; 3. Aufl. 1837; Neuedition 2008 bei Fischer TB.

    * Solger K. W. F. Vorlesungen ьber Дsthetik, durch Karl Wilhelm Ludwig Heyse. Berlin 1829.

    * Зольгер К.-В.-Ф. Эрвин. Четыре диалога о прекрасном и об искусстве. Пер. с нем. Вступит, статья В. П. Шестакова. Коммент. Ал. В. Михайлова. М., «Искусство», 1978. 432 с. (История эстетики в памятниках и документах). (http://krotov.info/lib_sec/08_z/zol/zolger_0.htm )

 

    * * *

     

Библиография върху творчеството на К. В. Ф. Золгер:

 

    *Baillot, Anne. Aktualitдt des Sophokles. Zur Ьbersetzung und Inszenierung der Antigone: Ein unverцffentlichter Brief von Rudolf Abeken an Karl Solger (Weimar, 1809). In: Zeitschrift fьr deutsche Philologie. Band 120, 2001, Heft 2. * Boucher M. K. W. P. Solger. Esthйtique et philosophie de la prйsence. P., 1934.

    * Decher, Friedhelm. Die Дsthetik K.W.F. Solgers. Heidelberg 1994.

    * Fricke, Hermann. K.W.F. Solger. Ein brandenburgisch-berlinisches Gelehrtenleben an der Wende vom 18. zum 19. Jahrhundert. Berlin 1972.

    * Galland-Szymkowiak, Mildred. Philosophie und Religion bei K.W. F. Solger. Ein Beitrag zur nachkantischen Frage nach dem Prinzip der Philosophie.In: C. Asmuth. K. Drilo (Hg.): Der Eine oder der Andere. Gott in der klassischen deutschen Philosophie und im Denken der Gegenwart.Tьbingen 2010, ISBN 978-3-16-150112-8.

    * Heller J. E., Solgers Philosophic der ironischen Dialektik, Kirchhain, 1928(Diss.); Heller J. Solgers Philosophie der ironischen Dialektik. B., 1928;

    * Henckmann Wolfhart. Symbolische und allegorische Kunst bei Solger. In: W. Jaeschke, H. Holzey (Hg.): Frьher Idealismus und Frьhromantik. Der Streit um die Grundlagen der Дsthetik (1795–1805). Hamburg 1990.

    * Henckmann, Wolfhart. Solgers Auffassung der Einheit der Offenbarung und der wahren Philosophie. In: W. Jaeschke (Hg.): Religionsphilosophie und spekulative Theologie. Der Streit um die Gцttlichen Dinge (1799–1812).Hamburg 1994.

    * Henckmann, Wolfhart. Solgers Schellingsstudium in Jena 1801/02. Fьnf unverцffentlichte Briefe. In: Hegel-Studien. Band 13. Bonn 1978.

    * Henckmann, Wolfhart. Ьber Sein, Nichtsein und Erkennen und damit zusammenhдngende Probleme der Philosophie K.W.F. Solgers. In: W. Jaeschke, H. Holzey (Hg.): Transzendentalphilosophie und Spekulation. Der Streit um die Gestalt einer Ersten Philosophie (1799–1807). Hamburg 1993.

    * Herzog R., Die Bewahrung der Vernunft. Eine Untersuchung der Metaphysik K. W. F. Solgers, Mьnch., 1967.

    * Matenko ,Percy. Tieck and Solger. The Complete Correspondence. New York/Berlin 1933.

    * Ophдlders, Markus. Romantische Ironie. Essay ьber Solger. Wьrzburg 2004.

    * Ophдlders, Markus. Solger, Karl. In: Neue Deutsche Biographie (NDB). Band 24, Duncker & Humblot, Berlin 2010, ISBN 978-3-428-11205-0, S. 550–552.

    * Reinh, Schmidt. Solgers Philosophie. B., 1841.

    * Schmidt, Ferdinand Jacob. Solger, Karl. In: Allgemeine Deutsche Biographie (ADB). Band 54, Duncker & Humblot, Leipzig 1908, S. 380–383.

    * Schulte, Paul. Solgers Schцnheitslehre im Zusammenhang des deutschen Idealismus: Kant, Schiller, W. von Humboldt, Schelling, Solger, Schleiermacher, Hegel. Kassel 2001.

    * Solger, Karl Wilhelm Ferdinand. The American Encyclopжdia. 1879.

    * Г е г е л ь Г. В. Ф., О «Посмертных сочинениях и переписке Зольгера», в : Эстетика, т. 4, М., 1973, с. 452—500; (рецензия от 1826. г.).

    * Зольгер. Философская Энциклопедия. В 5-х т. — М.: Советская энциклопедия. Под редакцией Ф. В. Константинова.1960—1970.

    * Зольгер. Философский энциклопедический словарь. — М.: Советская энциклопедия. Гл. редакция: Л. Ф. Ильичёв, П. Н. Федосеев, С. М. Ковалёв, В. Г. Панов. 1983.

*Зольгер. Новая философская энциклопедия: В 4 тт. М.: Мысль. Под редакцией В. С. Стёпина. 2001.

*Зольгер. Энциклопедический словарь Ф.А. Брокгауза и И.А. Ефрона. - С.-Пб.: Брокгауз-Ефрон. 1890. - 1907. Т. 12А (24): Земпер - Имидокислоты. 1894. 8, 481 - 960 с.

    F r i с k е H., K. W. P. Solger, В., 1972.

    * Мемнон (Давыдов И. И.), Разбор сочинения Сольгера..., «Вестник Европы», 1822, № 13 – 14.


 

16. 05. 2013.

1По: schwedt.eu/media_fast/438/08_karl_wilhelm_ferdinand_solger.jpg

2Умира от дифтерит, подкосил влошеното му от преумора здраве; сам той отбелязва: „Какво страдание е тази болезненост“ (Es ist ein Elend um solche Krдnklichkeit ). Погребан в гробището „Доротее“ (Dorotheenstдdtlischen Friedhof), близо до гроба на Й. Г. Фихте.

3Намира се и в близки приятелски връзки с Л. Тик и, особено, с К. Фр. Шинкел.

4Срв.: Гегель, Г. В. Ф. Эстетика, т. 1, М., 1968, с. 74—75.

5 Едва ли не и до днес, като изключим отделни изследвания на руски автори.

6За разлика от съвременниците му, които я намират неразбираема и прекалено сложна. Макс Шаслер дори определя естетиката на Золгер като „полуфантастична и полупарадоксална“ (Schassler M. Kritische Geschichte der Aesthetik. B., 1872, S. 907, 908; 2. Aufl. 1877). Шаслер даже противопоставя диалектиката на Хегел (като „позитивна“) и тази на Золгер (като „негативна“).

7 В дисертацията си „Om Begrebet Ironi med stadigt Hensyn til Socrates“ (1841.) С. Киркегор го определя като „метафизически рицар на негативното“ (Samlede vжrker, Bd 1—20. Kшbenhavn, 1962—64, Bd 1); макар в „църковната полемика“ сам да достига до аналогични (и още по-отчайващи) изводи (Tre opbyggelige Taler, 1843; Fire opbyggelige Taler, 1843; To opbyggelige Taler, 1844; Tre opbyggelige Taler, 1844 ; Fire opbyggelige Taler, 1844; Tre Taler ved tжnkte Leiligheder,1845; Christelige Taler, 1848; Indшvelse i Christendom af Anti-Climacus. Nr. I. II. III, udgivet af S. Kierkegaard, 1850).

8 И, когато е. Битието като процес на „ставане“ на идеята или борба за идеята в действителността.

9 Който може да се разглежда и като (само-)жертване на идеята в опит да облагороди действителността.

10 Като несъвършено, „изопачено“ отражение на идеята. Обречеността на земното.

11 Трудно е да се повярва, че философската ирония може да бъде „добродушна“. Преминала през страданието и болката по неосъществения идеал (идеята), тя - както казва Н. Казандзакис – винаги е „горчива“, следователно и сократическа – критична, даже, бичуваща.

12 За разлика от по-късни „фундаментални академични изследвания“ на категории като: прелестно, умиляващо, симпатично и др.

13 Не бива да се забравя, че философите – дори и до Маркс-Енгелс, Ницше, Киркегор, Сартр, Камю и Кафка и редица други – все още си остават малко или много „просветители“.

14 Тук Золгер се доближава до редица разбирания на Йенско-Шлегелианския кръг в немската романтическа философия. В същото време, основната му естетическа концепция върви в различна с Шлегеловата посока.

15 Върху основата сравняване и анализ на ученията на Е. Бърк, А. Баумгартен и Й. Г. Фихте; които Золгер показва като половинчати.

16Ausg.: Berlin, 1815; 2 Bde.; kommentierter Reprint in 1 Bd. von W. Henckmann 1970 – заедно с рецензията на Золгер за лекциите на А. В. Шлегел „За драматичното изкуство и литература“ за Wiener Jahrbьchern. Темата на „Ервин“ продължава в посмъртно издадените от бившия му студент К. В. Л. Хайсе „Vorlesungen ьber Дsthetik“ (Berlin, 1829; Karl Wilhelm Ludwig Heyse). Изключително важни за разбиране на философското учение на Золгер са бележките и писмата му, издадени от Й. Л. Тик и Фр. Фон Раумер Nachgelassenen Schriften und Briefwechsel“ (Leipzig 1826, 2 Bde., Johann Ludwig Tieck, Friedrich von Raumer; Reprint 1973); тук за пръв път са публикувани мислите и мненията му върху творчеството на Шекспир, религията и иронията, разменени с Л. Тик (с когото са приятели от ок. 1811. г.; по-късно Тик поддържа по-късно кореспонденция и с дъщерята на приятеля си – Аделхайд, по мъж Торбеке).

17 Може да се свали безплатно от: http://razym.ru/naukaobraz/psihfilosofiya/198216-zolger-k-v-f-ervin-chetyre -dialoga-o-prekrasnom-i-ob-iskusstve.html , http://www.libtxtbooks.ru/ newbooks_106086.html и http://bukva-a-a.ru/2041564612154652_ 106086.html

18 Основният съвременен интерес към творчеството на Золгер остава все още съсредоточен само върху неговата Философия на религията, Метафизиката и Теорията на диалога (диалогът – откъснат от иронията [sic]).

19 Най-малкото, с отличните си преводи на Пиндар и Софокъл; с бележките си върху творчеството на Шекспир.

20 Забравяйки, че още по време на учението си в Халле (1798. - 1801.) Золгер в течение на един семестър слуша в Йена лекциите на Ф. В. Й. Шелинг „Darstellung meines Systems der Philosophie“ (у Ефрон и Брокхаус направо е посочен като ученик на Шелинг); през 1804 взема участие в Колегиума на Й. Г. Фихте по „Наукоучение“ (Wissenschaftslehre). По време на учението си в Халле Золгер встъпва в т. н. Петъчно дружество (Freitag-Gesellschaft), където участва в обсъждането и критични коментари на текстове върху актуалната литература и наука; заедно с Фр. фон Раумер, Фр. Х. Фон дер Хаген, Л. Хайн, Фр. А. Готхолд. По време на учението си в Йена Золгер влиза в Гръцкото дружество на Й. Х. Фос, където се сприятелява с Фос и с Б. Р. Абекен. През 1811. г. започва работа в новосъздадения Берлински университет, на който е ректор през 1814/15. г. В Университета чете лекции областта на Класическа Филология, и Философия – предимно върху Естетика (също и във Франкфурт на Одер, 1809. – 1811.; доц., изв. проф.), Метафизика, Логика и Философия на Правото. Своя (неоценен досега) принос във философията през този период той дава редом и в дискусии с Й. Г. Фихте, Ф. Д. Е. Шлайермахер и Г. В. Ф. Хегел. Умира внезапно в 1891. г.

21По: http://de.wikipedia.org/wiki/Karl_Wilhelm_Ferdinand_Solger .




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: stefansavov
Категория: Други
Прочетен: 79840
Постинги: 22
Коментари: 11
Гласове: 24
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930